DoporučujemeZaložit web nebo e-shop
aktualizováno: 05.02.2024 19:06:10 

ho-vlaky

Návody‚ nápady‚ doplňky‚ tipy ...

Návody‚ nápady‚ tipy ......
Tady budou rúzné nápady a návody, které mohou pomoci ostatním kolegům


Rastrové povrchy. Potřeboval jsem povrch se strukturou cihel a prken, našel jsem jen malé kousky.
Oskenoval jsem to a rozkopíroval na celou stránku A4. Přidal jsem k tomu ještě něco dalšího. Jsou tady ukázky a soubor ke stažení. 
povrchy.zip (12989 KB) 

cihly1, cihly 2, cihly 3 (liší se barvou), dlaždice, kameny a prkna


Miniaturní signálová (signální) relé - bistabilní

Na tyto relé jsem náhodou narazil při prohlížení stránek firem GM electronic ( http://www.gme.cz/cz/ ) a SOS electronic ( http://www.soselectronic.cz/ ). Hledal jsem něco, co by bylo lepší a modernější, než stará dvoucívková relé BTTB, nebo PIKO. Protože se nechci pouštět do nějaké složité elektronické automatizace (nebo ovládání jízdy vlaku PC), tak potřebuji nějaká taková elé pro automatizaci jízdy vlaku (autoblok), automatické ovládání skrytých nádraží, ovládání návěstidel a podobně.
Tyto relé mají dvě cívky a přepínají z jedné do druhé polohy, ve které jsou drženy (údajně malým vestavěným magnetem). Proto se dají použít jako 100% plnohodnotná náhrada těchto, dnes už zastaralých mechanických dvoucívkových relé, navíc myslím, že jsou mnohem lepší !!!
Na vyzkoušení jsem zakoupil jedno relé, na 12 V, (ideální napětí) konkrétně toto: http://www.soselectronic.cz/?str=371&artnum=31821 (vyobrazení v katalogu neodpovídá přímo tomuto typu). Má dva nezávislé přepínací kontakty. Kupoval jsem ho v normálním obchodě, za cca. 85,- Kč (vč. DPH), ale to byla cena za 1ks. Pokud budu kupovat víc než 30 ks, bude cena za kus 60Kč, při dotazu mi bylo sděleno, nad 40 ks cca. 52 Kč !!! (Na AUKRU nějaký dobrák prodává přesně tato relé za 129,-Kč/kus !!! Cena starých BTTB relé, nebo PIKO se pohybuje od 80-150 Kč. Já jsem jich pár měl, dal jsem je na AUKRO za 80,- Kč a prodaly se za 100-120,- Kč. Tkže se dají při větším množství koupit skoro za polovinu. Spolehlivost porovnávat nebudu, ta bude pravděpodobně ani neporovnatelná. Stará relé někdy drhla, přehazovala díky tomu pomalu a tudíž nestačil jen "impulz" (například z jazýčkového kontaktu).

  Je skutečně miniaturní (cca. 20 x10 x10 mm + "nožičky")

V typovém listu tohoto relé ( rele_fujitsu_-sos.pdf (152 KB)  ) staženém ze stránky tohoto výrobku, jsou uvedeny základní údaje, podrobnější jsou také ke stažení přímo tamtéž, z katalogu SOS.
Výrobce uvádí max. spínaný proud 2A, při spínaném napětí do 30V (přímo na relé), což je výborné a s velkou rezervou (úsek s vlakem, jedna lokomotiva, cca. 0,5 A, a to je i hodně).
Zde jsou výrobcem uvedené a mnou naměřené základní hodnoty:

Při spínacím napětí 10V (jedna poloha ovládače trafa) - proud cívky 9,7 mA (dopočteno: výkon 97mW, odpor 1030 Ohmů)
Při spínacím napětí 12,65V (další poloha ovládače trafa) - proud cívky 12,8mA (dopočteno: výkon 162mW, odpor 988 Ohmů)
Odpor cívek jsem naměřil 980 a 990 Ohmů, výrobce uvádí 720Ohmů, výkon při mapájení 12V - 200mW, to je proud 16mA.
Nebudu polemizovat o přesnosti svého "digitálního multimetru", ale zhruba potvzuje hodnoty uváděné výrobcem.

Relé přepíná se sotva slyšitelným cvaknutím (na rozdíl od BTTB), přepínací doba je podle výrobce 6/4ms (spínací/rozpínací).

Tyto relé budu ovládat přímo jedoucím vlakem, pomocí jazýčkových skleněných kontaktů, které většinou vydrží spínací proud do 0,5A (to by u relé BTTB byl asi problém), takto nemusím mít obavu, že se spálí.

Takže do toho půjdu, tyto relé jsou ideální pro naše modelářské účely, hlavně pro nás, "zkostnatělé", kteří nechceme plně digitální ovládání kolejiště. Nejlepší bude, montovat je přímo do kolejiště, poblíž kontaktu, ktrý je bude ovládat.


Miniaturní signálová relé, přepínací

Pro automatické přestavení vyhýbek vlakem jsem zakoupil také miniaturní přepínací relé (klasická). Nechci zatěžovat přímo skleněné jazýčkové relé (přestavník může mít poměrně velký odběr).
V tomto provedení mají dva nezávislé přepínací kontakty. Typový list je společný s bistabilními, viz výše.

  Jsou ještě menší, než bistabilní, 13 x 8 x 5 mm + "nožičky"

Univerzální plošné spoje

Vyhrabal jsem je mezi zásobami. Mám jich několik typů, použiji je pro instalaci relátek pro uvládání. Rozteče dírek souhlasí s roztečemí "nožiček" u relátek. Po osazení je umístím přímo do kolejiště. Rozměr mají 160 x 100 mm.