DoporučujemeZaložit web nebo e-shop
aktualizováno: 05.02.2024 19:06:10 

ho-vlaky

Moje silniční a železniční vozidla

Katalog mých silničních a železničních vozidel a všeho co k tomu patří


Z dřívějška jsem vlastnil množství železničních vozidel - 22 lokomotiv a si 120 různých nesourodých vagonů různého stáří a stavu. Za minulého režimu jsme většinou kupovali to co zrovna bylo na trhu a navíc v obchodě odmítali prodat víc než tři stejné vagónky (aby se prý dostalo i naostatní). Všechny modely sice byly provozuschopné, ale většina byla za svým zenitem a měla už spíše jen sběratelskou hodnotu a taky už dost špatné jízdní vlastnosti.

S dnešními (i HOBBY-za rozumné ceny) výrobky se staré modely nedají absolutně srovnávat. Po mnoha debatách a prohrabávání internetu jsem se nechal nalomit, hlavně panem Kratochvílem z MORAVIA model http://www.vlakymodely.cz , i když jeho názory na starší vozidla jsou někdy dosti tvrdé. Rozhodl jsem se k radikálnímu kroku - pokud se mi podaří většinu mých věcí rozumně prodat, (hlavně lokomotivy), půjdu do DCC a moderních vozidel. Svoje vláčky jsem s těžkým srdcem přebral (k ledasčemu máme každý nějaké citové vazby) a dal bokem to s čím se opravdu nechci rozloučit a nebo je v perfektním stavu. Udělal jsem si představu o cenách a se vším zašel na pravidelnou burzu v Brně, na Šelepce. K mému údivu, ale asi hlavně protože jsem nasadil rozumné ceny, jsem všechno prodal ještě než přišla většina lidí. Hlavně to koupili překupníci, co s tím kšeftují na burzách ve velkém. U nich jsem to příště viděl za ceny, za které jim to tam bude dlouho ležet. Hlavně jsem byl rád že se mi všechnotak jednoduše a rychle podařilo prodat. Za získané prostředky jsem hnedpořídil něco nového do začátku.

Na jaře 2008, po získaných zkušenostech s provozem lokomotiv s DCC a nových vozů s kinematikami, jsem se ještě rozhodl zbývyjící modely znovu přebrat. U některých lokomotiv jsem si dříve myslel, že je zkusím zdigitalizovat, ale zjistil jsem, že to sice jde, ale není to úplně ono, nebo je to dokonce zdroj věčných problémů. Projoz některých starých vozů je taky problematický, a na všechny bohužel kinematika nejde dát. Na některé ano, a ty si nechám. Sběratel nejsem, s modely chci hlavně jezdit. Tentokrát jsem modely nafotil a vystavil na AUKRU (www.aukro.cz) . Počáteční ceny jsem dal rozumné, vše se prodalo za daleko více. Jak to teď sleduji, tady bych určitě dostal i víc za modely co jsem prodal před třemi roky, ale o této možnosti jsem tehdy nevěděl.

Teď vím, že jsem udělal dobře a nelituji toho. Každému, kdo o něčem takovém uvažuje a nemůže se rozhodnout to vřele doporučuji. Pořád je ještě dost lidí co vaše starší modely koupí, nebo vydraží za rozumnou (někdy podle mně i za přehnanou) cenu, ale neváhejte dokud je ještě čas a neskončí zájem o starší věci. To co jsem prodal před třemi lety bohužel nemám nafoceno (mám jen přesný seznam), ale dám sem obrázky z katalogů PIKO.

Takže, co jsem dříve vlastníl a už nemám:

Parní lokomotivy:

BR 89 (PIKO, DR). Tohle byla myslím moje první lokomotiva, (RV asi po roce 1960), dostal jsem ji snad ještě v předškolním věku a byla asi po dědovi. Jezdila sice hezky, ale byla příliš křehká na "hraní s vláčky", byly k ní i osobní vagony co jsou s ní v katalogu. Jako první se "ztratily" parní válce, vedení křížáků a komín. Nedávno jsem její zbytky (pořád pojizdné) prodal na AUKRU.

BR 50 (PIKO,  DR). Další zděděná lokomotiva, (RV asi po roce 1960). Nemněl jsem ji dlouho, dlouhý podvozek měl problémy v obloucích a zlobily i rozvody. Na tendru bylo speciální spřáhlo, které se při jízdě vzad rozpojilo. Bylo napojené třením na poslední dvojkolí tendru. Už tehdy měla spíše sběratelskou hodnotu. Za něco jsem ji vyměnil kolem roku 1988.

BR 55 (PIKO, SNCF) / G8 (PIKO, Pruské dráhy). Dva prakticky stejné modely, lišící se jen rokem výroby (BR55 RV po roce 1975, G8 RV po roce 1990). Novější model byl mnohem lépe proveden, hlavně co se týče vzhledu a byly u něj i dolepovací doplňky, bohužel bez osvětlení a bez sběru proudu z tendru. Jízdní vlastnosti obou byly prakticky stejné, na tehdejší dobu docela slušné, trochu problémy s výpadky napájení na výhybkách. G8 prodána v roce 2006 na burze, BR 55 jse si původně chtěl nechat pro případné přeznačení na řadu 427 ČSD, pro možné problémy s digitalizací jsem ji nakonec na jaře 2008 prodal na AUKRU.



BR 86 (PIKO, DR). Jedna z posledních "starých" lokomotiv, co jsem si koupil, (RV kolem roku 1985). Na tehdejší dobu slušně zpracovaný model, s dobrými jízdními vlastnostmi, občasné výpadky napájení na výhybkách (bez napájení z běhounů) bohužel bez osvětlení. Původně jsem si ji chtěl nechat pro přeznačení na řadu 455 ČSD, nakonec prodána na burze 2006, z důvodu možných problémů s digitalizací.

BR 03 (PIKO, DR). Také jedna z posledních zakoupených starých lokomotiv. (RV kolem roku 1990). Na tehdejší dobu velmi slušně zpracovaný model s pohonem v tendru a sběrem proudu i z lokomotivy. Bohužel s horšími jízdními vlastnostmi-malá tažná síla. I z těchto důvodů prodána na jaře 2008 na AUKRU.



Motorové lokomotivy:

V200 (GUTZOLD, DB). Model chlouby tehdejšího průmyslu NSR. Zděděná lokomotiva (RV někdy po roce 1960). Hezký model, jízdní vlastnosti už si moc nepamatuji. Praskl kardan a náhradu nebylo tehdy možno sehnat, někdy po roce 1985 jsem ji vyměnil za nějaký jiny model.



M61-NOHAB (PIKO, MAV). Zděděná lokomotiva, starý typ modelu, (RV někdy po roce 1960). Problémy s motory (každý podvozek má svůj motor), vypadávání ložisek dvojkolí. Vyměnil nekdy po roce 1985 za BR 118.
 

NOHAB (PIKO, DSB). Novější provedení, (RV někdy po roce 1985, zakoupena v komisi po roce 1990). 2 motory, dobré jízdní vlastnosti, velká tažná síla, slušný vzhled. Jedna z mých oblíbených lokomotiv. Původně jsem si ji chtěl nechat, ale pro očekávané velké problémy s digitalizací dvoumotorového modelu prodána na jaře 2008 na AUKRU.


BR 118 (PIKO, DR). Získána výměmnou za NOHABKU. Dobré jízdní vlastnosti, velká tažná síla, trochu problémové sběrače proudu. Dost jsem ji ojezdil na starém kolejišti. Prodána na burze 2006.


BR 120 "SERGEJ" (GUTZOLD/PIKO, ČSD). Jedna z mých nejoblíbenějšícjh lokomotiv, (RV po roce 1980), získal jsem ji po roce 1985 a na starém kolejišti byla v provozu vždy a hodně se ojezdil. Slušně provedený model, výborné jízdní vlastnosti, velká tažná síla. SERGEJE vždycky patřily k mým nejoblíbenějším lokomotivám, proto jsem se nakonec rozhodl ji dát pryč na burze v roce 2006 a pořídit si nový model - (teď mám tři).
BR 130 "RAGULIN"
(PIKO, ČSD).
Získal jsem ji někdy po roce 1985, (RV někdy po roce 1980). Byla upravena na pohon každého podvozku samostatným motorem a dodáno závaží.Obrovská tažná síla, používal jsem ji pro tahání čistícího vagonu vlastní konstrukce. Původní model s pohonem jednoho podvozku meměl mocdobré jízdní vlastnosti. Byly by problémy s digitaizací, prodána naburze 2006.


 V 100 (GUTZOLD/PIKO, DR). Asi moje nejoblíbenější lokomotiva, dostal jsem ji novou někdy po roce 1980. Krásný model s dobrými jízdními vlastnostmi. Jezdila vždycky, pokud jsem vytáhl vláčky. Bohužel nesnese srovnání s novým modelem ROCO. Prodána na AUKRU 2008.


Elektrické lokomotivy:

E 44 (PIKO, DR). Zděděná lokomotiva, (RV někdy kolem roku 1960). Ozubené kolo mezi podvozky vypadalo hrozně, novější provedení bylo s dvěma motory). Mizerné jízdní vlastnosti, dána pryč někdy po roce 1985.


BR 211 / E11 (PIKO, DR). Dvě prakticky stejné lokomotivy, lišící se jen barevným provedením, (RV kolem roku 1980). E11 jsem kopil někdy po roce 1980 v setu se třemi INOXY SNCF v komisi a BR 211 jsem někde získal v horším stavu-na součástky. Dva motory, vynikající jízdní vlastnosti, velká tažná síla, přepínání světel Č-Z. E11 jsem měl oblíbenou, hodně jsem ji provozoval pod trolejí. Dány pryč na burze 2006 pro problémy s digitalizací dvoumotorových lokomotiv.


E 499.0 / E 499.2 (PIKO, ČSD). Koupeny nové po roce 1985 (i ES 499). Prakticky stejné modely, lišící se jen barevným provedením. Slušně udělaný model, horší jízdní vlastnosti. Jeden poháněný podvozek, špatný sběr proudu, vysoké těžiště. Prodány na burze 2006.



VT 137 (GUTZOLD, DR). Zdědený mode, (RV po roce 1960). Krásný model, provedení 3dílná fialová souprava. Dobré jízdní vlastnosti, přepínání světel Č-Z. Poháněny dva vnitřní podvozky, bohužel sběr proudu pouze z nich. Proto pořádně nelze automaticky zastavit před návěstidlem. Prodána na burze 2006.